Bali, Amed

Seuraavana aamuna oli lento Yogyasta Balille. Yogyan lentokenttä oli sekava ja koneet olivat myöhässä. Denpasariin laskeuduttuamme otettiin vuokra-auto alle ja lähdettiin seikkailemaan paikallisen liikenteen sekaan kohti Amedia. Jaavaan verrattuna myös Balin liikenne on kaaosta (kuormien sidonta olematonta, paljon skoottereita hämmentämässä kaistajakoa, liikenneympyröitä keskellä valoristeyksiä…), mutta kuitenkin jollain tapaa hallittua sellaista. Amediin päästiin ehjin nahoin ja meidät toivotettiin tervetulleiksi pieneen Volcano Beach Bungalows -majataloon, joka oli kokonaista kahden vierashuoneen perheyritys. Majoitus oli aivan meren äärellä, ruoka oli herkullista ja Amed loisti leppoisalla rauhallisuudellaan. Keskimmäisen päivän aamuna käytiin Amedilaisen kalastajan kanssa aamukalassa, josta saaliiksi jäi ämpärillinen paikallisia ahvenia. Kalastus tapahtui käsipelissä syvästä vedestä pelkällä siimalla, jossa oli kerrallaan kolme koukkua. Aamuhämärissä kalastellessa taivasta valaisi läheinen tulipalo, jossa myöhemmin selvisi palaneen paikallisen appelsiinikaupan. Näin ollen ei saatu tuon päivän aterioille palanpainikkeeksi Simon himoitsemaa applaritäysmehua, vaan jouduttiin tyytymään muihin nektareihin.

Paluumatkalla Denpasariin poikettiin Tytin esityksestä Millenia Outletissä, jota jo mennessä yritettiin metsästää huonolla menestyksellä. Outletistä mukaan tarttui kaikilla erinäisiä edullisia vaatekappaleita. Seuraava väliyö nukuttiin Taman Aye -hostellissa, jonka löytäminen oli sekä meillä että vuokra-auton noutajalla työn takana. Yö kului kivasti unikaverina rotta ja kaksi isohkoa torakkaa ja aamusta Simo ja Make heräsivät varhain katsomaan jalkapallon mm-finaalia. Aamulla oli lähtö kuuden jälkeen yksityisajona Padang Baihin, josta hetken etsiskelyn jälkeen löytyi Mahi Mahi Dewata -niminen speed boat. Kuten niin monessa muussakin asiassa täällä päin, myös speed boateissa laatu oli korvattu määrällä: Mitä teet jos ei ole vara ostaa laivaan isoa moottoria? No laitetaan tietenkin viisi pientä! Näiden nokivasaroiden propulsion voimalla ajettiin parissa tunnissa Gilin auringon kylvettämille hiekkarannoille (paikalliset kalajoen hiekkasärkät), joista majoituskohteeksi valitsimme Lombokin kupeessa sijaitsevan Gili Airin saaren.